Professionele thuiszorgmedewerkers verlenen zorg en verpleging bij cliënten thuis. De handelingen die ze mogen verrichten hangen af van hun functieniveau en variëren van huishoudelijke en persoonlijke verzorging tot verpleging en begeleiding (zowel lichamelijk als psychisch). Thuiszorgmedewerkers vinden hun werk erg leuk en klagen weinig. Vooral de omgang en het opbouwen van een band met cliënten spreekt hen aan. Ze vinden het belangrijk om iets te kunnen betekenen voor de cliënt en daar waardering en erkenning voor te krijgen, naast respect en vertrouwen van de cliënt. Ze zijn creatief en pragmatisch ingesteld: als een bepaald hulpmiddel, zoals een glijzeil, niet voorhanden is tillen ze de cliënt zelf of gebruiken een alternatief, zoals een badlaken. Door dergelijke ad-hoc oplossingen lopen ze het gevaar zichzelf fysiek over te belasten.
Functieniveau’s
Alfahulp
Helpende
Verzorgende
Verpleegkundige
HBO-verpleegkundige
Veel voorkomende knelpunten
- Hulpmiddelen (met name steunkousaantrekhulp en tillift) werken niet goed.
- Hulpmiddelen worden niet op de juiste manier gebruikt.
- Fysieke klachten variërend van rugklachten tot peesontstekingen en pijnlijke heupen.
- Fouten met toediening van medicatie.
- Werken in onhygiënische, volle of te kleine woningen.
- Onveilig gevoel tijdens het werk.
- Communicatieproblemen met allochtone cliënten.
- Gebrekkige communicatie met mantelzorgers, collega’s en derden.
- Inefficiënte planningen.
- Onduidelijkheid omtrent toekomstige ontwikkelingen in de thuiszorg
Waarden thuiszorgmedewerkers
- Zijn zeer tevreden over hun werk
- Willen iets betekenen voor een ander
- Willen waardering en erkenning voor hun werk
- Verwachten respect, vertrouwen en eerlijkheid van de cliënt
- Zijn creatief en pragmatisch